Project Manager - jak pracuje i jakie cechy reprezentuje
Project Manager - jak pracuje i jakie cechy reprezentuje
Anna Smaga Project Manager
Project Manager to stanowisko kojarzące się zazwyczaj z czymś bardzo wszechstronnym zawodowo, ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad dokładną specyfiką tej pracy ?
Otóż, tak jak brzmi utarte tłumaczenie „zarządza on/ona projektem”, a kryje się za tym stwierdzeniem wiele innych zadań m.in. doglądanie wszelkich etapów realizacji projektu, delegowaniem zadań dla zespołu pracowników, a na koniec staraniami nad dopilnowaniem terminowości całego projektu.

Praca Project Managera to szereg odpowiedzialnych ale bardzo satysfakcjonujących zadań
By jeszcze lepiej zrozumieć charakterystykę pracy Project Managera, warto zobrazować ją punktowo.
W kontekście projektu, którym zarządza PM, jego obowiązki składają się na:
- tworzenie planu i skuteczne zamykanie projektu
- kontrolowanie właściwą dynamiką jego rozwoju
- rozsądne monitorowanie budżetem
- zarządzanie ryzykiem i zmianami (które pojawiają się w toku działania)
- wdrażanie narzędzi usprawniających pracę
- zajmowanie się dokumentacją
- współpraca i dobre kontakty z podwykonawcami.

W kwestii projektu PM tworzy jego plan, kontroluje jego rozwój, monitoruje budżetem oraz zarządza ryzykiem .
Jeśli chodzi o powinności wobec zespołu, z pewnością PM ma do odegrania równie ważną i rzetelną rolę.
By komunikacja i praca przebiegała pomyślnie, Project Manager powinien:
- Nadzorować grupę, delegować konkretne zadania
- Zauważać i łagodzić rodzący się konflikt w sprawny i szybki sposób
- Angażować i motywować zespół
- Być biegły w komunikacji pomiędzy podwykonawcami -> zespołem a -> klientem
